Uw geslaagde growth hack als werkgever of werknemer

U bent hier

Duck in spotlightIn de vorige blog had ik het over digitale marketing en de succesfactoren van een geslaagde growth hack. Bedrijven zullen in 2015 nog meer investeren in digitale marketing en growth hacking zou wel eens de oplossing kunnen zijn om de budgetten beter in te zetten. Vandaag ga ik dieper in op wat growth hacking voor u als werknemer of als bedrijf kan betekenen.

1. Growth hacking voor uw personal branding.

Misschien bent u nu op zoek naar een nieuwe professionele uitdaging of misschien ook niet? In ieder geval is het altijd een goed moment om aan uw persoonlijke ‘merk’ te werken. Rekruteerders bekijken immers steeds vaker wat u eerder online al deed.

Hoe kunt u opvallen? Toon daarvoor uw beste kwaliteiten online! En dat is - gelukkig - voor iedereen anders.

Bent u een app-ontwikkelaar en heeft u een idee voor een nieuwe app? Waarom die dan niet ontwikkelen in uw vrije tijd? Wie weet zijn er ook nog andere mensen in deze app-oplossing geïnteresseerd? Misschien is er zelfs een investeerder naar op zoek? Waarom wordt die niet uw volgende werkgever?

Of misschien bent u een grafisch talent en kunt u uw designs tonen op uw sociale mediaprofielen (Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Facebook ... )? Is videobewerking eerder uw ding? Ook hiermee kunt u uw talent tonen nog voor u een woord tijdens een sollicitatiegesprek hebt gezegd. Om het nog een extra kick te geven kunt u ook het ontwikkelingsproces in de kijker zetten. Hoe kwam u tot het idee? Hoe bent u te werk gegaan? Welke issues hebt u opgelost en op welke manier? Ook dat kan allemaal via sociale media gedeeld worden. Meteen weten potentiële opdrachtgevers hoe u projecten en uitdagingen aanpakt!

2. Hoe haalt u uit growth hacking het maximum als ondernemer?

Uw merk als werkgever, daar werkt u constant aan. Niet alleen wanneer u dringend een nieuwe medewerker nodig heeft. Zijn uw huidige talenten al enthousiaste ambassadeurs van uw bedrijf? Een wekelijkse kleine drink of een eenmalig groots event: wordt dit door hen op sociale media en in hun netwerk gedeeld?

Waarom ook niet onderaan mails reclame maken voor uw nieuwe jobs? Dat kan heel subtiel en hoeft niet zozeer werknemers van uw klanten weg te halen. Zij hebben misschien vrienden die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging? Waarom hen dan niet helpen om reclame te maken voor u als werkgever?

Wees in ieder geval authentiek. Zo blijven uw testimonials en die van uw ambassadeurs geloofwaardig. Zorg vooral ook voor een eenvormig beeld dat zowel uw merk als werkgever en als producent versterkt. Alles moet dus bij elkaar passen, zonder contradicties. Zo spreekt u mss ook nieuwe kandidaten aan die een perfecte match zullen zijn met uw bedrijf.

Tot slot nog deze tip: behandel elke sollicitant alsof die uw klant is. U straalt een constante uit in uw omgang met mensen, geeft meteen het goede voorbeeld wanneer die kandidaat effectief wordt aangeworven en wie weet wordt die ook uw volgende klant. Sollicitanten, ook diegene die finaal niet weerhouden worden, zijn belangrijke ambassadeurs van uw onderneming.
Er zijn  via growth hacking in elk geval mogelijkheden genoeg voor alle types werkgevers: start-up, hip, gevestigde waarde, low-cost, high-end, grote onderneming ...

Zo ziet u: zowel werknemers als werkgevers kunnen hier hun voordeel uithalen zonder enorme budgetten ertegenaan te gooien. Potentieel valt er heel wat mee te doen en uit te halen. Beide partijen tonen in ieder geval volop wie ze zijn en wat ze kunnen!