Het Curriculum Vitae anno 2015

U bent hier

SollicitatiegesprekTips voor een modern en efficiënt CV

Hoe moet een cv er dezer dagen uitzien? Kom je nog weg met een Word-document waarin je chronologisch je werkervaring en je opleiding opsomt, of is er meer nodig om indruk te maken op je werkgever? Dient je cv een persoonlijke reclamefolder in een ultramoderne vormgeving te zijn, ontwikkeld met gespecialiseerde software, of verliest het net daardoor professionalisme?

Een cv evolueert, volgende zaken besteed je best aandacht aan:

Opmaak

De tijd van het droog zwart-wit cv is voorbij. Zorg dat je cv er bij de eerste blik uitspringt. Voeg een foto van jezelf toe, kies het lettertype zorgvuldig uit en maak er een overzichtelijk geheel van met een kleurtje en een mooie afwerking van de afzonderlijke segmenten. Overdrijf niet, als het teveel inspanning vergt om jouw cv te ontcijferen door de speciale effecten en afbeeldingen riskeer je dat jouw cv verticaal wordt geklasseerd alvorens deze goed en wel doorgenomen is.

Let erop dat het cv overeenstemt met jouw persoonlijkheid of jouw beroep. Als designer maak je een ander type cv dan als financieel analist. Het cv is je eerste indruk, zorg dan ook dat je hiermee onmiddellijk de juiste snaar raakt bij je potentiële werkgever.

Maak steeds een pdf-bestand van je cv, zo weet je zeker dat je cv ook gelezen wordt zoals jij het hebt opgemaakt.

Realisatie en projecten

Beperk je in de omschrijving van je werkervaring niet enkel tot wat je functieomschrijving inhoudt. Er wordt meer en meer gekeken naar wat je tijdens je voorbije professionele jaren gepresteerd hebt. Vermeld dus zeker projecten waaraan je hebt meegewerkt, realisaties die de stempel van jouw bloed, zweet en tranen dragen. Op die manier geef je een beter beeld aan je potentiële werkgever welke meerwaarde je ook hem kan bieden. Weid hier ook niet teveel over uit, beperk je tot bullet points. Vat de essentie samen. 2 à 3 pagina’s is ruimschoots voldoende om een goede eerste indruk te geven van wie je bent.

Taalgebruik

Managementtaal en Engelse woorden zijn steeds couranter in het bedrijfsleven. Gebruik dit dan ook in je cv. Bepaalde trefwoorden kunnen onmiddellijk een vertrouwd gevoel opwekken bij je potentiële werkgever en een snellere match creëren. Stem eventueel zelfs het taalgebruik in je cv af op het taalgebruik in de vacature. Goede trefwoorden verhogen ook nog eens je scoringskansen bij de robots die eventueel je cv scannen.
Een evidentie, maar zeker nog het vermelden waard: lees je cv goed na of laat het door iemand anders doen. Schrijffouten zijn not done, gelijk voor welke functie je solliciteert!

Besteed aandacht aan je online profiel

Ook bij het solliciteren kan je niet meer om het internet heen. Werkgevers die jouw online track links laten liggen worden zeldzaam. Besteed de nodige aandacht aan social media. Een verzorgd en up-to-date Linked-in profiel is onontbeerlijk. Een ongelimiteerde toegang tot een compromitterend facebook profiel kan dan weer dodelijk zijn voor je kansen op de job. Wie solliciteert, wordt gegoogeld, houd daar rekening mee.
Maak zelf ook gebruik van het internet om jezelf in de verf te zetten. Voeg links toe op je cv naar jouw profiel op Linkedin of eventueel jouw persoonlijke website, jouw portfolio of YouTube filmpje waarin je jezelf voorstelt…

Verkoop jezelf, maar blijf vooral eerlijk

Zet je sterke punten duidelijk in de verf, maar dicht jezelf geen capaciteiten toe die je niet bezit. Als je jezelf overwaardeert, val je tijdens een sollicitatiegesprek gegarandeerd door de mand, met als gevolg tijdsverlies voor jezelf en voor de potentiële werkgever. Zorg dat je de kwaliteiten die je aanhaalt bij jezelf tijdens een sollicitatiegesprek ook kan staven met voorbeelden.

Als je jezelf bent, heb je de meeste kans om in een bedrijf terecht te komen waar je je ook goed voelt. En het vinden van die perfecte match, daarmee helpen wij jou bij it factor!