Communiceer²

U bent hier

Communicate cloud

Mijn eerste blogpost zal ik kiss-principe-wise starten met de essentie van een blog: communiceer.

Op de arbeidsmarkt is er een momenteel een tekort aan de juiste sollicitanten en  getalenteerde (passief) werkzoekenden vinden daarentegen niet altijd de juiste weg naar  een nieuwe job.

Als sollicitant én als bedrijf is het dan ook belangrijk om te communiceren en op alle  mogelijke manieren jezelf in de picture te zetten.

De digitale wereld is hier het terrein bij uitstek voor.

Look in the Google-mirror

 Kijk je regelmatig na wat er op Google verschijnt over jezelf of over jouw organisatie?
 Je zal misschien versteld staan van wat er allemaal te vinden is naast de voor de hand liggende zaken zoals websites en social media: oude nieuwsartikels, tweedehands zoekertjes, foto’s op oude  social media platformen, registraties op websites, enz.
 Dit is ook wat anderen te zien krijgen als ze jouw (bedrijfs)naam ingeven.
Informatie, reacties, foto’s, enz. van jaren ver kunnen ergens op het internet blijven plakken zijn.

Zorg er voor dat deze informatie juist en up-to-date is.
Vraag je hierbij steeds af welke info relevant is en welke info anderen graag over jou of over jouw bedrijf willen weten.

Voeg waar mogelijk foto’s of filmpjes toe. Beelden blijven beter plakken dan woorden en mensen gaan er sneller op klikken.

Weet dat het internet voor veel mensen de eerste bron van informatie is. Sollicitanten worden meer en meer online gescreend (via LinkedIn, Facebook, Twitter, enz.) en omgekeerd  gaan sollicitanten voor ze op sollicitatiegesprek gaan meestal uitgebreid alle mogelijke informatie via internet opzoeken.

Socialize

LinkedIn, Twitter, Facebook, Youtube, Ello, Instagram… Be there.
Als het nu gaat om als bedrijf nieuwe collega’s te vinden of als sollicitant actief of passief op zoek te gaan naar een nieuwe job. Deze social media kanalen zijn ideale manieren om te netwerken en een online identiteit op te bouwen.

Beelden blijven beter ‘plakken’ dan woorden, dus voeg waar mogelijk een professionele foto toe of zelfs een filmpje.

Het internet is het speelterrein om alles uit de kast te halen om aan personal of employer branding te doen.

Daarom: follow, share, like, comment, network en vooral communiceer²!