4 succesfactoren van een geslaagde growth hack

U bent hier

Growth GraphIn het eerste deel van deze dubbelblog bekijk ik wat bij mijn IT- en marketingklanten beweegt. Ik zie steeds meer samenwerking en dat is niet zo vreemd. Uit een recente studie blijkt immers dat 80% van de bedrijven wereldwijd hun budgetten voor digitale marketing in 2015 zullen verhogen. Niet evident in een wereld waar resources steeds naar beneden worden bijgesteld.

Voor zij die eraan twijfelen: digitale marketing is geen kortstondige hype die even snel weer zal verdwijnen. De aanpak wijzigt wel. Flashmobs, ice bucket challenges en andere virale pushes hebben we al gehad. Hier en daar zal af en toe wel nog een geslaagde mondiale virale campagne opduiken, maar de zoektocht naar die ene heilige graal die de hele wereld wil delen is wat over zijn hoogtepunt heen. Een bedrijfsimago wordt niet opgebouwd met slechts één grappige video. Het is eerder een totaalconcept waarbij de bedrijfsstrategie tot in de kern wordt aangepakt. Hoe gaan we om met onze klanten, medewerkers en producten of diensten?

Big data is daarbij de trend. Er bestaat immers een schat aan digitale informatie over alle doelgroepen. Alles wat u ooit heeft opgezocht, geliket, gekocht, wat uw netwerken liken en kopen ... heel veel is terug te vinden. De grote kunst is om die informatie op te zoeken en te gebruiken die uw doelgroepen het beste omvatten. Specialistenwerk dus waarin IT en marketing ‘partners voor het leven’ zijn. IT beheert de data, marketing zet deze creatief en doelgericht in.

En wat voor start-ups of kmo’s?
Oké voor de grote bedrijven. Zij hebben de budgetten om data aan te kopen en specialisten aan het werk te zetten. Maar wat kunnen kmo’s hiermee aanvangen? Hier doet al een tijdje een andere trend van zich spreken: growth hacking. Andrew Chen gaat zelfs zover om de growth hacker de nieuwe VP Marketing te noemen. Een hype of ander buzzword voor internet marketing? Of is er meer aan de hand?

Growth hacking: what’s in a word?
Growth hacking is niet nieuw. De term werd een drietal jaar geleden gelanceerd maar het idee bestaat al lang. Microsoft zet bijvoorbeeld vanaf het begin van Hotmail onder elke e-mail al een pull-boodschap om als ontvanger ook Hotmail te gaan gebruiken. Vandaag zou men dit growth hacking noemen. Zo eenvoudig en goedkoop kan het dus zijn. Ondertussen bekende andere voorbeelden zijn Airbnb, Uber, Tinder, Dropbox ...

Bij growth hacking draait alles om groei en experimenteren met doelgroepen. Maar dan in het extreme. Een echte growth hacker probeert om zonder of met heel weinig budget torenhoge objectieven te realiseren. Daarbij speelt marktdata een belangrijke rol. Weten wat de markt is, betekent, doet, vraagt, verlangt, … is een primair gegeven. Dat wordt vertaald naar een sterk product en vervolgens in de markt gezet met een enorme groeidoelstelling.

Kort samengevat: 4 redenen voor het succes van growth hacking:

  1. Begint met de ontwikkeling van een goed(e) product / dienst
  2. Vraagt weinig of geen budget
  3. Duidelijke en ambitieuze groeiobjectieven
  4. Snelle opstart

Hoe hieruit het maximum te halen voor ondernemingen en werknemers om te rekruteren of solliciteren zien we in het vervolg op deze blog.