Archief happy@work

U bent hier

Heeft u zelf een leuke tip? Mail deze gerust door naar sophie@itfactoragency.be of post ze op onze Facebookpagina!

29/02/2016: There’s no I in team
teamwork quote Steve Jobs
Teamwork op kantoor maakt het werk aangenamer en efficiënter. Samen kan je veel bereiken, meer dan op je eentje. Enkele tips die je kunnen helpen om succesvol teamwork te verrichten en de “road to success” samen te bewandelen, zijn de volgende:

  1. Wie zit er in je team? Kent iedereen elkaar al, zijn er reeds connecties? Vraag tijdens een kennismakingsmeeting aan alle leden input over het project en waar ieders sterktes liggen, dit kan je helpen tijdens het project. Pak het positief aan, happy teams are successful teams.
  2. Nu je het team hebt samengesteld, zorg ervoor dat iedereen duidelijk het doel van het project en de missie & visie van het bedrijf begrijpt. Zo stel je een gezamenlijke doelstelling op, waar het hele team samen naartoe kan werken.
  3. Maak het leuk en uitdagend! Zeker als het even wat moeilijker gaat, kan een verandering in de werkmethode stimulerend zijn. Stel wekelijkse goals op, brainstorm over de gekste ideeën (leidt vaak tot de beste ideeën) of kies een andere vergaderplek (hou bijvoorbeeld een wandelende meeting in een nabijgelegen park).
  4. Houd ook af en toe een teambuildingactiviteit. In een opkomende blogpost geven we je wat inspiratie rond leuke en vernieuwende teambuildingactiviteiten.
  5. Coach het team! Probeer niet ‘de baas’ te zijn, maar iedereen te ondersteunen bij obstakels en problemen onderweg. Denk mee en vind samen oplossingen, zo verricht je letterlijk teamwork!
  6. Wanneer het project tot een goed einde wordt gebracht, vergeet niet om jullie overwinning te vieren. Ga allemaal samen iets drinken of eten en beloon iedereen met een schouderklopje. Zo verloopt het volgende project in teamverband zeker zo vlot!

 

22/02/2016: Train je "grootste spier": je hersenen!

 

 

 

 

 

 

Voel je je concentratie en productiviteitsniveau tijdens het werk soms dalen? Behalve eens rechtstaan en een frisse neus halen, kan je ook andere dingen doen aan jouw bureau om je hersenen weer wat wakker te krijgen. Mentale oefeningen om je brein te stimuleren, zoals een rubik’s cube oplossen, een sudoku maken of enkele raadseltjes oplossen, zorgen voor een boost in je probleemoplossend denken, je creativiteit en je alertheid. Grote bedrijven moedigen dit soort ontspanning al aan. Denk maar aan Google, waar er een volledige muur Lego aan de kant van de eetruimte staat, met als doel dat de werknemers zich daarmee ontspannen. In andere bedrijven vind je dan weer pooltafels en kickertafels, waar je meetkundig en tactisch denken op de proef wordt gesteld.

Probeer jij een mentale uitdaging als boost tijdens het werk? Laat ons weten wat jouw favoriet is!

15/02/2016: Actiever tijdens de werkuren met deze tips!

ministry of silly walks

 

 

 

Tegenwoordig wordt het ons zo vaak om de oren geslagen: zitten is ongezond. Even ongezond als roken zelfs. Maar zoveel van ons hebben een job die van ons vereist dat we een groot deel van de dag stil zitten. Wat kunnen we dan doen om onze gezondheid op het werk wat te verbeteren?

Er zijn zeker meer dan genoeg oplossingen die ons actiever kunnen maken, hier enkele voorbeeldjes:

  1. Probeer de pomodoro-techniek: uitgevonden door Francesco Cirillo in de jaren tachtig. De techniek gaat als volgt: je zet een timer voor 25 minuten, en in die 25 minuten concentreer je je te op 1 taak. Als de timer afloopt, neem je 5 minuutjes pauze. In die pauze loop je even rond, ga je een glaasje water of een koffie halen. Deze cyclus doe je in totaal 4 keer, en na de vierde keer 25 minuten werken neem je een langere pauze van 15 à 30 minuten.
  2. Vernieuw je bureaumeubelen: een zit/stabureau of een bureaustoel met beweeglijk zitvlak zorgen ervoor dat je spieren actiever blijven en dat je houding niet statisch is.
  3. Sophie’s favoriete oplossing: wanneer je telefoneert, even moet nadenken, of iets moet vragen aan een collega, blijf dan niet zitten, maar sta recht en loop rond! Zo sta je hoogstwaarschijnlijk meerdere keren per uur op je benen en zorg je voor een goede afwisseling van houding.
  4. Drink veel water: dit is niet alleen gezond, maar het zorgt er ook voor dat je af en toe noodgedwongen moet opstaan om een ‘bathroom break’ in te lassen.

08/02/2016: ‘Nog 5 minuutjes…’
Explore

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klinkt dit je bekend in de oren? We hebben het hier echter niet over ’s morgens nog 5 minuutjes langer blijven liggen, maar over het ‘5 more’-principe: iedere keer dat je moe bent en een pauze wilt nemen of naar huis wilt gaan, probeer dan eens als een marathonloper te denken en doe er nog een extra duwtje bij: brainstorm nog 5 minuutjes over projecten, bel nog 5 mensen die op je lijstje staan, neem nog 5 minuutjes extra om de puntjes op de i te zetten.

Zoals lopers ook door hun vermoeidheid moeten breken om hun uithoudingsvermogen naar het volgende niveau te brengen, kan jij ook zeker dat beetje extra doen om je mentaal uithoudingsvermogen te verbeteren. Even doorbijten en je zal er de volgende dag alleen maar voldoening uit halen!

Laat ons weten wat jij doet in je 5 extra minuutjes on the job.

01/02/2016: Durf nieuwe dingen te proberen!
Explore
Vandaag een citaat van Mark Twain als werktip: "Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover."

25/01/2016: Maak jouw ambities kenbaar!
rocket launch spaceship
Ongetwijfeld ben je ambitieus en wil je graag doorgroeien in je job. Wees niet bedeesd en laat in je werkomgeving ook weten wat je wil bereiken. Ga er niet van uit dat jouw manager wel weet dat je wil doorgroeien maar maak duidelijk wat jouw ambities zijn en tegen wanneer je ze graag zou bereiken. Vraag hem ook wat hij verwacht dat je bereikt om te kunnen doorgroeien. Dit maakt het mogelijk om een duidelijk meetbaar plan op te stellen. Als je erin slaagt het nodige te bereiken tegen de vooropgestelde datum wordt het heel wat moeilijker voor jouw manager om jou die promotie te weigeren.

11/01/2016: Houd vast aan jouw principes!
good evil
Als je gelukkig wil zijn in jouw job, houd dan vast aan jouw morele principes. Het breken van persoonlijke waarden zorgt voor een gevoel van spijt, ontevredenheid en demotivatie. Wanneer iemand in jouw werkomgeving jou ertoe wil aanzetten deze waarden te breken, wees dan niet bevreesd om voet bij stuk te houden en vast te houden aan jouw principes.
Neem eventueel de tijd om voor jezelf de belangrijkste waarden te noteren. Dit zorgt ervoor dat je in een twijfelsituatie makkelijker kan oordelen of hetgeen men van je verwacht indruist tegen jouw geweten of niet.

4/01/2016: Maak de goede voornemens waar!
champagne glasses and fireworks
Vooreerst wensen wij van it factor u het allerbeste voor 2016. Een jaar waar je verder kan werken aan het bereiken van je professionele doelen! Ongetwijfeld heb je ook dit jaar weer een paar goede voornemens. Wij hebben een paar tips om deze dit jaar wél waar te maken:

  • Houd je voornemens realistisch. Wees ambitieus, maar stel jezelf geen onhaalbare doelen. Denk eraan hoe moeilijk het vorige jaren misschien al was om dat voornemen waar te maken. Maak ook een plan van wat je op welk moment wil bereikt hebben.
  • Houd een logboek bij. Vooruitgang moet je meten en bijhouden. Vergelijk jouw resultaten met het plan dat je hebt opgemaakt. Enkel zo kan je opvolgen of je goed bezig bent of als je net wat meer inspanning zal moeten leveren.
  • Blijf postitief: Laat je niet demotiveren door een tegenvaller maar blijf focussen op je doel. Is het doel echt niet haalbaar, pas het dan tussentijds aan en blijf werken om dàt doel te bereiken.

Succes!

21/12/2015: Maak een NOT TO DO - list
stop
Misschien is de beste tip om je productiviteit op het werk te verhogen wel de tip om dingen net niet te doen. Er zijn nu eenmaal zaken op het werk waardoor je gedachten afdwalen en die je ervan weerhouden écht werk gedaan te krijgen. Maak een not to do - list om de focus te bewaren. Een paar voorbeeldjes:

  • Not to do: meer dan één keer per dag Google Analytics openen om het verkeer op de website te monitoren.
  • Not to do: meer dan één maal per dag email lezen.
  • Not to do: blogs lezen of nieuwssites checken.
  • Not to do: antwoorden op sms'en tijdens de werkuren.
  • Not to do: een taak bekijken en wegleggen om de volgende dag uit te voeren. (en heel vaak de dag erop terug hetzelfde doen)

Je kan vast zelf ook nog een paar handelingen bedenken die je iedere dag wel meermaals uitoefent zonder dat deze jouw werk vooruit helpen. Zet ze op jouw lijstje en krijg meer gedaan op een dag!

14/12/2015: Breng de kerstsfeer binnen!
ugly christmas sweater image
Kerstmis is een melige maar o zo gezellige periode. Breng de sfeer gerust ook binnen op kantoor! Een kerstboom zetten is een evidentie, maar organiseer gerust ook iets ludiek, het kan de sfeer op het werk alleen maar ten goede komen.

  • Wat dacht je ervan om een winterdrink te organiseren? Laat de glühwein en jenever maar aanrukken. Maak het helemaal af en organiseer het buiten rond een vuurkorf.
  • Zin om goed te lachen? Voer de Christmas-sweater-day in. Eén dagje waar iedereen zijn best doet om zich zo fout mogelijk in kerststemming te kleden.
  • Nog een leuke zijn natuurlijk de foute cadeautjes. Iedereen moet voor een collega een cadeautje kopen dat bij voorkeur zo nutteloos mogelijk is. Wie voor wie moet kopen wordt bij lottrekking bepaald.

Laat jullie gaan en laat niet na om de verhalen of nog beter, de foto's, met ons te delen via facebook!

7/12/2015: Climate change @ work!
global warming image
België heeft zes jaar onderhandeld over een klimaatakkoord, in Parijs zitten bijna 200 landen samen om de toekomst van het klimaat te beschermen. Thuis werk je er ongetwijfeld al aan mee, maar wat kan je op kantoor doen voor het milieu?

  1. Beperk het papierverbruik: Denk twee keer na voor je iets uitprint en controleer je document vooraf goed op je computerscherm. Print zo mogelijk dubbelzijdig en hergebruik papier van foutieve prints als kladpapier.
  2. Sorteer: Zorg dat er voldoende mogelijkheid is om afval te sorteren. Alle afval in één vuilnisbak is absoluut not done! Installeer eventueel deze leuke flessen- en blikjespers om te besparen op PMD-zakken. Vergeet ook niet batterijen apart in te zamelen!
  3. Printcartridges: Stuur gebruikte inktcartridges naar een inzamelpunt. Gebruik eventueel hervulbare cartridges of laat jouw cartridges hervullen.
  4. Wees zuinig op energie: Screensavers zijn niet meer van deze tijd! Laat jouw beeldscherm uitschakelen bij inactiviteit. Sluit je pc af op het einde van de werkdag en doe alle lichten uit wanneer je laatst vertrekt. Programmeer de verwarming en airco dusdanig dat deze 's nachts of in het weekend uitgeschakeld zijn.
  5. Reis slim: Carpool wanneer je met collega's naar externe vergaderingen moet en neem al eens het openbaar vervoer. Probeer je verplaatsingen zoveel mogelijk te combineren en gebruik waar het kan videoconference.
     

23/11/2015: Werk ook thuis efficiënt!

Terreurdreiging, metro gesloten, extra files, ... Veel werknemers zullen vandaag van thuis uit werken. Hoe pak je dit nu best aan? Wij zetten een paar tips op een rijtje:

  1. Creëer een werkplek: Zorg ervoor dat je werkruimte afgescheiden is van je privéruimte. Ga niet werken in je keuken of vanuit de zetel. Zorg er anderzijds ook voor dat jouw werkruimte niet gebruikt wordt als dumpingplaats voor privéspullen zoals kerstgerief of kinderspeelgoed. Je hebt een goed uitgeruste, professionele werkplaats nodig om goed te kunnen werken. Zorg voor een goede verlichting en liefst ook voor natuurlijke lichtinval.
  2. Houd je aan een schema: Start op tijd met werken (ook al betekent dit dat je de keukentafel niet meer kan afruimen), en stop niet vroeger dan de normale kantooruren. Aangezien je thuis niet gestoord wordt kan je je laten verleiden om uren aan een stuk onafgebroken te werken, wat nefast is voor je productiviteit en motivatie. Houd je strikt aan middagpauzes en las ook pauzes in om even rond te lopen of een koffie te drinken.
  3. Dress for succes: Ga niet in je pyjama aan je laptop zitten! Neem een douche en kleed je behoorlijk. Alleen al het gevoel verzorgd en professioneel gekleed te zijn zorgt ervoor dat je meer in werkmodus bent.
     

16/11/2015: Verwijder wat overtollig is!
/delete pictogram/
Als je op het werk bezig bent met een project, zorg je er beter voor
dat er zo weinig mogelijk personen of partijen bij zijn die er niet
noodzakelijk moeten betrokken worden. Hoe meer koks aan een gerecht
werken, hoe minder kans dat er een smakelijk geheel ontstaat. Hoe meer
mensen aan een project bezig zijn, hoe meer kans dat er frustratie
ontstaat met een minder goed resultaat tot gevolg. Vermijd zoveel
mogelijk meetings waarop verschillende partijen tot een consensus moeten
komen. Neem zelf de controle en verantwoordelijkheid over het project
en consulteer andere partijen of collega's wanneer jij dit nuttig acht!

9/11/2015: Kom te vroeg!
cows roadblock image
Wat als dit beeld opduikt als je op een heel strak schema staat om op tijd op je werk te geraken? Stress!!!
Het kan heel verleidelijk zijn om je aankomst op kantoor zo dicht mogelijk bij het uur te laten vallen waarop je werkdag officieel start. Zo spendeer je zo weinig mogelijk tijd op je werk en daar gaat het toch om? Of niet? Neen dus...
Probeer zeker 15 minuten te vroeg op kantoor te zijn. Zo kan je helemaal relaxed van je woon-werk-verkeer genieten en immuun zijn voor ochtendstress die wordt veroorzaakt door vertragingen op de weg of van het openbaar vervoer. Bovendien geeft het jou de tijd om rustig je collega's te kunnen begroeten en nog even te informeren hoe het met hen gaat. De ontspannen sfeer waarin je aan je werkdag kan
beginnen zal je een mentaal voordeel bieden die de rest van de dag zijn vruchten zal afwerpen.

26/10/2015: Laat zorgen thuis!
work overload image

Misschien is het niet altijd makkelijk om vrolijk op het werk rond te huppelen als je net ruzie hebt gehad met je partner, je moeder ziek is of als je nog vanalles moet doen in verband met de verbouwingen aan jouw huis. Toch is het belangrijk als je je wil goed voelen op het werk om  jouw persoonlijke zorgen achter je te laten zodra je jouw kantoor binnenstapt. Welke problemen je ook hebt, dwing jezelf om ze te laten wachten tot de werkdag gedaan is, tenzij het natuurlijk écht hoogdringende zaken zijn.

Stel persoonlijke mails of telefoontjes uit tot na de uren, of eventueel tot de middagpauze. Als je probeert jouw persoonlijk leven te regelen tijdens je werkuren zorgt dit alleen maar voor dubbele stress. Als je jouw problemen buiten je werkdag houdt, kan dit ervoor zorgen dat je werkplaats als een soort bevrijding aanvoelt waar je persoonlijke zaken even achter je kan laten, en niet als een plaats die je ervan belemmert jouw problemen op te lossen.

19/10/2015: Bel volgens de etiquette!
girl with cellphone image

Goed en efficiënt telefoneren, het lijkt makkelijk maar wordt maar zelden goed gedaan. Een paar tips:
Houd een gesprek via telefoon kort, vriendelijk en zakelijk. Vermijd telefoontjes van langer dan 10 minuten. Doe niks anders maar houd je volle aandacht bij het gesprek. Als iemand voor je staat ga je toch ook niet intussen mails checken?
"Stoor ik?" klinkt negatief en zeg je beter niet. Als iemand opneemt mag je ervan uitgaan dat hij bereikbaar wil zijn. Houd je aan volgende structuur als je iemand opbelt:

  • Begroeting
  • Stel jezelf voor
  • Zeg waarvoor je belt
  • Zeg hoelang het gesprek zal duren
  • Vraag of het gelegen komt

"Dag Bart, met Peter. Ik had net klant X aan de lijn die een vraag hadwaarvoor ik jouw advies nodig heb. Ik zou je hier graag 5 minuten over spreken. Kan het nu?"

Kom je op een voicemail terecht, laat dan steeds een bericht achter zodat die persoon weet waarvoor je belde en of het nodig is dat hij jou terugbelt.

12/10/2015: Take a break!
break time image

Hoofdpijn nadat je uren achter je pc hebt zitten werken? Uw brein verbruikt energie in de vorm van glucose. Deze voorraad raakt opgebruikt en onze hersenen laten dit merken. Om optimaal te kunnen presteren is het belangrijk iedere 90 minuten een korte pauze in te lassen. Kom even tot rust, eet een gezonde snack of nog beter: ga buiten een frisse neus halen. Op die manier raak je terug helemaal opgeladen in je hoofd en zal je veel efficiënter kunnen verder werken. Bovendien zorgt het ook voor een vrolijker gevoel op je werk!
Absoluut not done is deze pauze gebruiken om social media of nieuwssites te checken!

5/10/2015: De ochtendstond heeft goud in de mond!
snooze image
Wil je de werkdag met een goed gevoel starten? Sta dan vroeger op, minstens een uur voor je naar je werk moet vertrekken. Slaap is belangrijk, maar een beetje tijd voor jezelf is dat ook. Geniet rustig van een uitgebreid en gezond ontbijt, lees iets of ga joggen. Niks beter om met een goed gevoel het kantoor binnen te stappen dan het idee dat je ochtend al nuttig is geweest.
Om voldoende slaap te halen zal je 's avonds misschien een half uurtje vroeger moeten gaan slapen om de dag vroeger te kunnen starten. De tijd die je 's avonds in de zetel voor de televisie hangt is echter bijlange niet zo waardevol als de tijd die je gebruikt om de ochtend op een goede manier te starten.

28/09/2015: Why not hold a meeting?
meeting pictogram
Vergaderingen kunnen eindeloos duren en in bepaalde meetings denk je melancholisch aan al wat je had kunnen doen in die tijd. Het belang van sommige vergaderingen wordt soms opgeklopt en vaak duren deze langer dan nodig. Vermijd dan ook deze tijdrovers!
Vooraleer je akkoord gaat om een vergadering bij te wonen of er één organiseert, vraag je af of die vergadering nodig is, en of jouw aanwezigheid vereist is. Soms is een telefoontje van 10 minuten even nuttig als een vergadering van een uur.
Is de vergadering absoluut niet te vermijden? Zorg er dan voor dat je de tijd zo efficiënt mogelijk benut: denk op voorhand na wat je met de vergadering wil bereiken. Maak een agenda op met de punten die je wil bespreken en trek gerust ook de aandacht terug naar de agendapunten als de vergadering dreigt te ontsporen. Houd je ook strikt aan de vooropgestelde start- en eindtijd van de meeting.

21/09/2015: Trap ze!
girl on bike image

Het is de week van de mobiliteit. Worstel jij je nog dagelijks door verkeer en fileleed om dan al geërgerd aan je werkdag te beginnen? Probeer eens de fiets en laat je verrassen welke boost het kan geven aan je energie en goed gevoel op het werk.
Tot 10 km met een gewone fiets en 25 km met een elektrische fiets is voor iedereen haalbaar! Als je wat stadsverkeer moet trotseren zal de rijtijd vaak niet veel langer zijn dan met de auto (mss wel korter) en je hoeft 's avonds geen extra tijd meer uit te trekken voor een workout.
Met een beetje geluk kan je jouw route aanpassen langs prachtige fietspaadjes door de natuur. Laat de koude je niet weerhouden, goede kledij en de beweging zorgen voor een zalig gezond warm gevoel.
België regenland? Voor motivatie van de startende fietspendelaar is het misschien beter de regendagen nog te mijden. Eens de routine erin zit is ook dat met goede regenkledij opgelost. Bovendien regent het in België verrassend genoeg slechts 5,4 % van de fietstijd. (bron: Frank Deboosere)
Lees ook nog de getuigenis van Bert die de test deed. Veel succes!

14/09/2015: No time to waste!
clock closeup image

Al eens de tijd opgeteld die verloren gaat aan wachten? Wachten op hulp van een collega voor je verder kan, wachten op een klant, een vergadering of tot je computer herstart is. Vaak telt het op tot een belangrijk deel van je werkdag. Vul deze tijd dan ook nuttig in! Maak een lijstje van kleine taken die je op gelijk welk moment van de dag kan doen. Een bestelling plaatsen, een klant terugbellen, documenten klasseren, ... Zodra er zich een verloren moment aandient pak je deze taken aan. Nu er meer en meer in de cloud wordt gewerkt, kan je ook steeds meer op verplaatsing doen.
Meer wachttijd dan kleine taken? Houd een boek bij de hand over management, marketing of jouw specifieke werkdomein. Niet alleen vul je de tijd nuttig in en leer je bij, het komt ook heel professioneel over! Wie weet fungeert het zelfs als ijsbreker bij de afspraak waarop je zit te wachten...

7/09/2015: Werk bij de juiste temperatuur!
temperature office image
De herfst komt eraan, op vele kantoren wordt de verwarming al terug leven in geblazen, met vaak de nodige discussies tot gevolg. Niets zo vervelend als grote temperatuurschommelingen doordat één collega de thermostaat op stand "Honolulu" zet en een andere collega ze twee uur later ongemerkt terug op "Siberië" zet! Temperatuurgevoel is natuurlijk persoonsgebonden. Leeftijd en gewicht hebben ook een belangrijke invloed op je temperatuurgevoel. Als je meer moet bewegen warmt je lichaam ook meer op.
Wat is nu de ideale werktemeratuur? Onderzoek heeft uitgewezen dat we meest productief zijn bij een temperatuur van 21° tot 23° Celsius. Vergeet ook de luchtvochtigheid niet: Hier wordt 40% luchtvochtigheid aangeraden.
Spreek de temperatuur duidelijk af en zorg ook dat ze altijd constant is. Denk ook aan het milieu en draag een trui zodat je de temperatuur een graadje lager kan zetten.

31/08/2015: Behoud het vakantiegevoel!
summer surfing volkswagen image
De vakantie is voorbij, terug aan het werk! Een paar tips om het post-vakantiedipje te vermijden:

  • Zet in je ‘out of office’ dat je pas een paar dagen later terugbent dan je daadwerkelijk weer op kantoor bent. Zo creëer je een paar reservedagen om mails te lezen of dossiers te verwerken alvorens je door iedereen wordt lastig gevallen. Zo voorkom je dat je door de overload aan werk al na een week terug toe bent aan vakantie.
  • Plan leuke avondactiviteiten in. Het verplicht je om niet al te lang over te werken om de stapel te verwerken en om de leuke dingen te doen die je ook op vakantie deed.
  • Blijf boeken lezen. Een boek lezen voelt meer als vakantie dan gewoon terug voor de tv ploffen.
  • Zet een vakantieherinnering op je bureau: Het maakt niet uit als het een foto is of een souvenir, als het je maar weer even herinnert aan de leuke tijd!
  • Last but not least: plan onmiddellijk je volgende vakantie in. Niks zo goed om het vakantiegevoel te behouden als het vooruitzicht naar de volgende vakantie of trip!

17/08/2015: Val tijdvreters aan!
folders desk files image
Heb jij op jouw bureau ook een stapeltje liggen met mappen, to do-lijstjes of dossiers? Zinkt de moed je in de schoenen als je er alleen nog maar naar kijkt? Zijn er taken bij die je dagelijks wel eens vastneemt met het idee "dit doe ik straks wel" en dan teruglegt, gewoon omdat het niet zo'n leuk werkje is? Time flies en voor je het weet liggen deze tijdvreters twee weken op je bureau jouw aandacht af te leiden.
Tijd voor actie! Voer deze taken direct uit. Bel die klant om het slechte nieuws te melden, maak dat rapport op of vervolledig dat dossier. Je creëert er niet alleen een clean desk mee. Bovendien bespaar je veel tijd door niet telkens opnieuw die stapel te doorlopen, de minder leuke zaken te bekijken en terug te steken. Het geeft je een goed gevoel als die vervelende zaken van de baan zijn, waardoor je de rest van de dag gemotiveerder zal werken.

10/08/2015: Vermijd roddels!
gossip cartoon image
Iedereen maakt zich er graag schuldig aan. Het lijkt misschien leuk om alle sappige verhaaltjes over collega's of bazen te weten te komen. Goede roddels zijn echter altijd negatieve praat. Negatieve praat zorgt ervoor dat je ook negatieve energie krijgt. Bovendien verlies je er heel wat tijd mee. Laat de roddels dus achterwege en richt je op positieve zaken. Mensen die niet roddelen zijn gelukkiger, succesvoller en zelfzekerder!

3/08/2015: Sta recht!
meeting drawing image
Ons lichaam is niet gemaakt om altijd neer te zitten. Een goede bureaustoel en een goede houding aan je bureau zijn zeer belangrijk, maar het is minstens even belangrijk om regelmatig rechtop te staan. Sommige fysiologen beweren dat we in de toekomst allemaal zullen evolueren naar enkel rechtstaand werken. Voorlopig houden we het erop dat afwisseling belangrijk is. Staand verbruik je 20 tot 30 procent meer energie dan zittend, versterk je je spieren en verbeter je je bloedsomloop. Een daling van het gewicht, de buikomtrek en het vetpercentage, evenals betere cijfers voor bloedvetten, cholesterol, suikerspiegel, enzovoort zijn het gevolg. Sommige bedrijven hebben reeds bureaus waaraan je tijdelijk rechtstaand kunt werken of zelfs workstations met loopbanden of fietstrainers. Is dit in uw bedrijf nog niet beschikbaar, sta dan regelmatig recht, loop eens rond en probeer een vergadering af en toe eens rechtstaand te houden. Dit laatste heeft nog als bijkomend voordeel dat de vergadering meestal minder lang duurt.

27/07/2015: Maak gebruik van "Buzzee Bees"!
buzzee bee image
In open werkplekken is het soms moeilijk om geconcentreerd door te werken aan een project. Af en toe word je gestoord door collega's die een vraag voor je hebben, of collega's slaan een praatje aan het bureau naast je waardoor jij afgeleid wordt. De "Buzzee Bees" zijn ludieke poppetjes in de vorm van een bij die je op je bureau zet om aan te geven dat je graag ongestoord zou willen werken. Collega's zien dit en houden hier rekening mee, en als ze dit niet doen kan je hen hier luchtig op attent maken door even naar het poppetje te wijzen.
Een leuke tip afkomstig van het ICT-bedrijf Aurelium. Lees de uitgebreide uitleg op https://www.aurelium.be/nl/blog/buzzee-bee/

6/07/2015: Werk met een plan!
checklist to do list image
Start de werkdag met het opmaken van jouw eigen planning voor de dag. Dit zal je helpen om te focussen op het eindresultaat en zal je bovendien op het einde van de dag een leuk gevoel geven als je heel wat gerealiseerd hebt.
Noteer alles wat je wil gedaan krijgen. Splits zwaardere taken op in verschillende kleinere deeltaken om ze haalbaarder en minder zwaar te maken, dit zal je motiveren. Nummer je taken volgens prioriteit en zorg dat je eerst de moeilijkste taken behandelt, zo wordt de werkdag makkelijker naarmate hij vordert.
Het is eveneens belangrijk om de lijst tijdens de dag te gebruiken. Volg de lijst en vink duidelijk af wanneer een taak afgewerkt is.

29/06/2015: Hou het koel!
ice cubes image
Hete zomerdagen en dito zomernachten kunnen de nachtrust wel eens bederven. Blijf fris in de slaapkamer zodat een slechte nachtrust geen belemmering vormt voor je volgende werkdag. Had je er bijvoorbeeld ooit al aan gedacht om je lakens vochtig te maken? Sleep like an Egyptian! Vind nog meer tips via volgende link: http://greatist.com/happiness/tricks-to-sleep-in-the-heat

22/06/2015: Verspil geen energie aan multitasken!
multitasking pictogram
Ons brein kan maar één taak bewust uitvoeren. Door te wisselen tussen taken verlies je niet alleen energie, het leidt ook tot lagere productiviteit en meer fouten. Onderzoek heeft uitgewezen dat je hersencapaciteit met 10 IQ-punten daalt als je aan het multitasken bent. Je spaart er ook geen tijd mee uit: Je spendeert evenveel tijd aan twee taken waartussen je multitaskt, als wanneer je deze taken één voor één zou uitvoeren. Werk dus beter en efficiënter door te focussen op één taak vooraleer aan de andere te beginnen.

15/06/2015: Maak een succespot!
clear piggy bank image
We zijn zo druk bezig en gefocust op het volgende probleem dat we soms vergeten stil te staan bij onze verwezenlijkingen. Nochtans is het gevoel van vooruitgang te maken één van de meest motiverende gevoelens op het werk. Succes geboekt? Mooie presentatie gegeven? Ontevreden klant gelukkig gemaakt? Schrijf het op een klein stukje papier en steek het in een spaarpotje op je bureau. Leuk om jaarlijks na te lezen!
Tip voor werkgevers: Zet een succespot op ieders bureau en laat de collega's elkaar prijzen met een briefje in elkaars succespot.

8/06/2015: Doe een middagwandeling!
feet walking converse image
Een kwartiertje wandelen voorkomt een lunchdip en houdt je na de middag scherp en geconcentreerd. Bovendien beïnvloedt dit onmiddellijk en merkbaar het humeur van mensen positief, alsmede het vermogen om met stress om te gaan. Motiveer dus ook je collega's om mee te gaan. Niet enkel bij mooi weer, maar ook als het waait of vriest, en waarom niet als het regent?
Ga na je lunch niet vlug de nutteloze nieuwtjes checken op het internet, maar neem als dessert een lekkere portie zuurstof en vitamine D.

1/06/2015: Lees e-mails zo laat mogelijk!
@ sign image
Wanneer je de werkdag begint is je geest vol energie en vol inspiratie.
Zodra we mails beginnen te lezen en te beantwoorden krijgt ons brein een overdaad aan informatie en ideeën, waardoor onze persoonlijke doelen en creatieve ideeën voor die dag vervagen.
Als jouw job het toelaat is het dan ook raadzaam om het lezen van mails uit te stellen tot na de middag.

 

Terug naar tip van de week